با ذکر چند مثال و مقایسه سایت های وب 1 و وب2 به بررسی ویژگی های وب 2 می پردازیم: 1- نتاسکیپ نماد یک سایت وب1 می باشد. در مقابل گوگل نماد شاخص وب2 است. نتاسکیپ با ارائه یک نرمافزار مرورگر قصد داشت مقدمات فروش محصولات مربوط به سرورهای پربها را فراهم نماید. در مقابل شرکت گوگل روی برنامههای تحت وب فعالیت میکرد. گوگل در واقع یک پایگاه داده تخصصی است. محصولات این شرکت به صورت بستههای نرم افزاری فروخته نمیشوند ،بلکه به صورت سرویسهای آنلاین ارائه میگردند، که مشتریان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن پول میدهند.
2- تقاوت سایت Double Click و Google Ad Sense: سایت Double Click عقیده داشت که آگهیدهندگان صاحب اختیارند نه بازدیدکنندگان، در مقابل سایت گوگل نظر بازدیدکنندگان برایش از اهمیت بالاتری برخوردار بود. در سایت گوگل به جای استفاده از تبلیغات بنری از تبلیغات متنی که ساده تر و قابل فهم تر است استفاده می کند. در مقابل سایت Double Click از تبلیغات بنری و آگهیهای Pop-up که آزاردهنده هستند از دید بازدیدکنندگان استفاده می کرد.
3- در وب1، سایت ها دایرکتوری هایی را که پدید می آوردند براساس نظر و سلیقه تعداد محدود مسئول بود در مقابل در وب2 سایتها دایرکتوری های را با نظر کاربران خود گردآوری می کنند به عبارتی محیطی را فراهم کرده اند که کاربران بتوانند خود دایرکتوری هایی را اضافه نمایند. معروف ترین سایت در این زمینه ویکی پدیا می باشد که همه کاربرانش را نویسنده بزرگترین دانش نامه آنلاین جهان کرده است.
4- وبلاگ ها نیز یکی دیگر از سایت هایی هستند که از وب2 استفاده می کنند.
5- Feed و RCC: وسیلهای برای انتشار همزمان و ساده اطلاعات می باشند. از طریق آن کاربران میتوانند به جای مشاهده و مراجعه ساده به صفحات اینترنتی ، مشترک آنها شوند و با به روزرسانی یک صفحه، از آخرین تغییرات آن آگاه شوند.
6- در وب2 ، دیگر محدودیت سخت افزاری مطرح نیست بلکه میکوشد همه اسباب و لوازم الکترونیکی را به هم متصل کند. گوشیهای موبایل، تلویزیونهای اینترنتی و دوربینهای دیجیتالی و... در دنیای وب2 میتوانند بدون واسطه با اینترنت ارتباط برقرار کنند، داده بگیرند و خود بر غنای محتوای آن بیفزایند.
با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که وب2 یعنی مشارکت همگانی در تولید، ارائه و پردازش اطلاعات.